
Bør din bedrift ha sin egen podkast?
Bør din bedrift ha deres egen podkast?
Podkast har kvaliteter som skiller seg fra andre medier. Med pod kan du treffe din målgruppe på en helt spesiell måte. Over 32 prosent av det norske folk hører på podkast minst en gang i uken og 17 prosent lytter daglig.
Hvorfor akkurat podkast?
Engasjerte lyttere.
Podkastlyttere er aktive og engasjerte, og når de hører på din podkast, så har de selv valgt å høre på akkurat den. Ni av ti som hører på podkast lytter via hodetelefoner, og fordi du snakker rett i lytterens øre, får du en tettere relasjon, og kan henvende deg mer direkte til dem.
Men når du har fått lytterens oppmerksomhet er det desto viktigere at innholdet er verdifullt nok til at de vil lytte mer. Dersom du er smart i måten du formidler innholdet og gir dem innhold av verdi, er sjansene mye større for at de kommer tilbake neste gang, og blir trofaste lyttere.
Verdifullt innhold.
Det bringer oss til det kanskje viktigste punktet, det som skaper en trofast lytter av podkasten din, og som gjør at hen kommer tilbake for å høre når det kommer en ny episode. Du bør ha et godt og utarbeidet konsept der du gir dine potensielle kunder verdifullt innhold, som etablerer deg som autoriteten på området, og ikke oppfattes som reklame, men bidrar til å styrke merkevaren din over tid.
Full oppmerksomhet.
Med en podkast har du lytterens fulle oppmerksomhet. Det at du snakker rett i øret til kundene dine gjør at de får et annet fokus. En podkast kan du høre uforstyrret mens du gjør husarbeid, handler, går på trilletur med barn eller tar kollektivtransport.
Tilgjengelighet.
Det meste av podkastlytting foregår i dag på smarttelefoner. Men det er også mulig å høre på din datamaskin, på ditt trådløse anlegg i stuen eller på en smarthøyttaler. Flere og flere biler får også integrert Spotify eller TuneIn radio i bilstereoanlegget. Kundene har dine historier rett i lommen, og de er kun noen tastetrykk unna.
Skill deg ut!
Hva skal du så gjøre for å skille deg ut i den stadig økende mengden av nye podkaster? Her er noen tips til vellykkede bedriftspodkaster, såkalte «branded podcasts»:
Startup – GIMLET MEDIA:
Denne podkasten er ikke en typisk «branded podcast», for den ble ikke startet som et forsøk på å reklamere for et varemerke. Men ved å dokumentere hvordan han gikk fram for å starte et produksjonsselskap for podkast, tar Alex Blumberg oss med på en reise som til slutt ender opp med selskapet Gimlet Media, som i 2019 ble solgt til Spotify. De to første sesongene er en spennende reise i en startupbedrift, men er samtidig fantastisk egenreklame for Gimlet og deres podkaster.
2 Minutes of ZEN - ZENDIUM:
Når det gjelder å skille seg ut, så er denne podkasten et godt eksempel på hvordan en god idé ikke trenger å være komplisert. Dette unike showet er laget av tannkremprodusenten Zendium. Hvis du trodde det ikke var mulig for noe så kjedelig som et tannkremmerke å lage en populær podcast, tro om igjen! Zendiums tilnærming er å lage korte to-minutters episoder som du kan lytte til mens du pusser tennene, med aktiviteter som spenner fra meditasjon til sumo squat challenge. Podkasten bryter med standardformen med 30- til 45-minutters intervjuer eller aktuelle diskusjoner. I stedet benytter Zendium det faktum at produktet er naturlig og fremmer velvære – til å skape merverdi for kundene sine mens de bruker Zendiums produkt.
Why we eat what we eat – BLUE APRON:
Blue Apron er en matkassetjeneste, likt Adams Matkasse eller Godt Levert. Podkasten utforsker mattrender og psykologien bak dette, og andre matrelaterte temaer. Ved å gi lytteren verdifullt innhold i et tema de er interessert i, tar Blue Apron en posisjon som en aktør i dette markedet på en elegant og ikke-påtrengende måte.
Komiker Christoffer Schjelderup lager podkastene "Skamfrelst" og "Pappapanelet" hos Apriil.
I Apriil Studio, sentralt i Vitensenteret på Marineholmen i Bergen, tilbyr Apriil profesjonelle lydopptak, podkast og videopodkast.
Se mer om vårt studiotilbud her
Vi kan bistå deg med alt fra idé, konseptutvikling, øving i intervjuteknikk, produksjon og distribusjon, til å bare hjelpe deg i gang med din produksjon. Du kan leie vårt studio på timebasis med tekniker, eller vi kan ta oss av hele prosessen fra idé til publisering. Vi hjelper deg uansett behov.
Kontakt: Espen Vik Morild tlf. 944 855 34 / e-post: espen.morild@apriil.no